Cennik – netto / brutto
Dyski HDD – nośniki wewnętrzne 2.5″, 3.5″ oraz dyski zewnętrzne.
DIAGNOZA
Odzyskiwanie danych – przypadki logiczne*
*usunięte dane, partycje.
Odzyskiwanie danych – przypadki mechaniczne*
*dyski stukające głowicami, uszkodzone elektroniki, po upadku itp.
Dyski SSD oraz NVMe – mSATA, M.2. PCIe oraz obsługiwane przez komputery Apple
DIAGNOZA SSD, NVMe
Odzyskiwanie danych – dyski SSD oraz NVMe
Dlaczego rozbieżności cen są tak duże i z czego one wynikają?
Odzyskiwanie danych w szczególności z nośników uszkodzonych mechanicznie to złożony proces na który składa się: wysłuchanie co klient ma na temat dysku do powiedzenia, jaki jest powód usterki, czy dysk stuka, spadł itd.- jeśli dysk jest po upadku, wydaje dziwne dźwięki to w NASZYM laboratorium pierwszym krokiem jest jego otworzenia i sprawdzenie powierzchni talerzy oraz stanu zespołu głowic pod mikroskopem aby nie zwiększać uszkodzeń nośnika. Jeżeli po sprawdzeniu nośnika w komorze laminarnej okazuje się, że głowice są uszkodzone należy je wymienić. Na koszt poza usługą samego przełożenia głowic oraz skopiowania danych składa się także koszt dawców oraz ich ilość. Często zdarza się, że dysk po wymianie głowicy kopiuje dane z pełną prędkością do pewnego momentu, dysk natrafia na uszkodzenia i głowica umiera. Aby kontynuować proces odzyskiwania w takim wypadku konieczna jest kolejna wymiana głowic i kolejny dawca. Rozbieżności w cenach dysków też są spore starsze sprawne dyski można kupić nawet i po 20-30zł, rzadkie modele ściągane czasem nawet z zagranicy potrafią kosztować duże kwoty. Jeśli dysk oraz głowice nie noszą śladów uszkodzenia lub dysk nie jest po upadku a KLIENT NIE INFORMUJE o jego nieprawidłowej pracy – uruchamiamy nośnik i sprawdzamy co ma nam do zakomunikowania, sprawdzamy moduły serwisowe i ewentualnie je naprawiamy. Jeżeli głowice są sprawne i chcą oddawać dane rozpoczynamy kopiowanie takiego nośnika lub wcześniej zakomunikowanych przez klienta plików – nawet bez wstępnej akceptacji klienta – jeśli klient wyceny nie zaakceptuje jesteśmy najwyżej w plecy z czasem.Czy dostanę listę plików możliwych do odzyskania i czemu mówicie, że taką listę można otrzymać po odzyskaniu danych a nie przed?
Listę wstępną ukazującą widoczną strukturę plików jeśli uda się ją odczytać – można wysłać zawsze. Na podstawie takiego „zrzutu ekranu” klient może zdecydować lub przypomnieć sobie co mu jest potrzebne i gdzie dane go interesujące były. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników możemy wygenerować listę plików w formie klikanej w której klient sam wybiera interesujące go pliki czy foldery do skopiowania a wynik przekazuje w formie wygenerowanego z programu pliku drogą mailową – taki plik zostaje zaimportowany do programu i kopiujemy tylko to, co faktycznie klient potrzebuje. Skraca to czas potrzebny na skopiowanie nośnika, zmniejsza cenę całej operacji. Aby taka operacja była możliwa MFT (lista plików – taki spis treści) musi być skopiowane. Lista ostateczna odzyskanych danych zależy od sprawności dysku, uszkodzonych miejsc itp. bez skopiowania danych nie da się powiedzieć czy każdy plik będzie sprawny, czasem wystarczy uszkodzony 1 sektor w zdjęciu czy filmie i będą przekłamania lub takiego pliku nie uda się otworzyć. Dopiero wykonanie 100% kopii posektorowej lub skopiowanie zawartości listy plików ukaże nam ilość poprawnie skopiowanych sektorów oraz ilość błędnych z różnych powodów. Przykładowy wynik kopiowania dysków wygląda następująco:Dysk po wymianie zespołu głowic kopiuje się z pełną prędkością postanawiamy zrobić pełny obraz.
Dysk skopiowany w 100%
Dysk także po wymianie głowic, kopiuje się ładnie od początku. Podjęto próbę wykonania pełnej kopii dysku.
Niestety w pewnych momentach dysk trafia na problemy. Nie udało się skopiować 934186 sektorów co daje jakieś 456mb z dysku 500GB a to może przełożyć się na bardzo dużą ilość uszkodzonych plików lub tylko kilka w zależności czy były w tych miejscach zawarte dane.
Uszkodzona elektronika, po jej naprawie okazuje się, że dysk kopiuje się z prędkościami 2-20MB/s – danych mamy 186GB po co kopiować puste miejsca i tracić czas?
Skopiowane zaledwie 186GB danych z dysku 750GB uzyskując 100% danych klienta (zero sektorów pominiętych przy kopiowaniu)